SKAPNING FRA IDDEFJORD (2020)
– Jeg ville skape en hybridfigur i stein som kan oppleves både med øynene og gjennom direkte fysisk kontakt, sier amerikanske Martin Puryear. Han er kunstneren bak den sju meter høye granittskulpturen foran Oslos nye hovedbibliotek i Bjørvika.
SKULPTUREN
– Skulpturen er laget av steinblokker plassert oppå hverandre. Den kan minne om et slags vesen, med en organisk form og en viss «attitude», sier Puryear. Publikum kan bevege seg rundt og gjennom skulpturen og berøre de ulike overflatene.
– Folk kan gå gjennom åpningen, fra den myke, buede siden, til den skarpt skårne siden, og vice versa.
Materialer er viktig for Puryear både når det gjelder form og kontekst. Han liker å arbeide med materialer som sier noe om historien, folket og stedet der skulpturen skal stå. Norge har en lang historie med steinarbeid og -industri, og derfor ønsket han at skulpturen skulle lages i stein.
– Jeg ble glad da jeg oppdaget at Iddefjordgranitt hadde den fargen og strukturen jeg var på jakt etter, forteller kunstneren. Iddefjordgranitt er samme type stein som Gustav Vigeland brukte i den berømte Vigelandsparken i Oslo.
Puryear er også svært opptatt av tradisjonelt håndverk.
– Jeg lager nesten alltid skulpturene mine for hånd, enten gjennom konstruksjon eller utskjæring. Denne skulpturen begynte som en modell skåret ut i tre på atelieret mitt.
Det er Johansen Monumenthuggeri i Sarpsborg som har forstørret formen, saget ut over 40 separate granittblokker og fått dem til å passe presist sammen.
– Gjennom hele prosessen reiste jeg flere ganger til Norge for å følge med på steinarbeidet.
En skulptur av Puryear oppleves ofte som en blanding av noe abstrakt og figurativt, og ofte kan betrakteren få assosiasjoner til en historie eller en fortelling i møte med den. Av og til understrekes dette gjennom tittelen.
– En tittel kan bidra til å åpne kunstverket. Tittelen på denne skulpturen, Skapning fra Iddefjord, viser til noe levende, men også til noe som er skapt – enten virkelig eller i fantasien.
MARTIN PURYEAR (f. 1941)
Amerikanske Martin Puryear bor og arbeider i Hudson Valley, New York State. Han er kjent for sin interesse for tradisjonelt håndverk og jobber i materialer som tre, metall, tjære og bronse. Formen henter han gjerne fra naturen eller fra dagligdagse bruksgjenstander. Ofte kretser arbeidene hans omkring temaer som identitet, kultur og politikk.
Martin Puryears arbeider er stilt ut og kjøpt inn av museer og samlinger i hele verden, blant annet var han USAs representant på Venezia-biennalen i 2019. Han har laget verk for offentlige rom flere steder i verden. Hans hittil største skulptur, den 12 meter høye Big Bling som ble oppført i tre, netting og bronse i Madison Square Park i New York i 2016, kan minne om skulpturen i Bjørvika. Men selv om silhuetten til de to skulpturene ligner hverandre, gjør forskjeller i størrelse og materialer dem likevel totalt forskjellige.
– Skapning fra Iddefjord er et mer intimt verk, laget for tettere kontakt med betrakteren, sier Puryear. Og mens den transparente Big Bling ikke var ment som et permanent arbeid, ser han for seg at granittskulpturen i Bjørvika kan bli stående i tusenvis av år.
PLASSERINGEN
Martin Puryears granittskulptur har fått sin plass på Operaallmenningen foran Oslos nye hovedbibliotek Deichman Bjørvika. Puryear forteller at han har et inderlig forhold til bibliotek og bøker. En livslang kjærlighet til litteratur startet i ungdommen da han i sju år jobbet på et offentlig bibliotek i Washington D.C. etter skoletid.
Deichmanske bibliotek er en spektakulær kulturbygning som setter sitt preg på bydelen Bjørvika, sammen med blant annet Operaen og Munchmuseet. Puryears skulptur kneiser stolt ved vannspeilet på plassen foran biblioteket. Med sin monumentale, men samtidig lekne form er den del av et møtested både for Oslos innbyggere og de som besøker byen.
Skulpturen er gitt til Oslo fra Sparebankstiftelsen DNB, og den inngår nå i Oslo kommunes kunstsamling.
Skulpturstopp er en gave fra Sparebankstiftelsen DNB til kommuner på Østlandet.
Les mer om Skulpturstopp.
Kontakt oss:
post@skulpturstopp.no
Personvernerklæring
Opphavsrett/BONO